انتخاب کلمات کلیدی مناسب یکی از دغدغه‌های مدیران وبسایت‌ها و نویسندگان محتواهای اینترنتی است.  اولین و شاید مهمترین قسمت در استراتژی سئو، بهینه‌سازی محتوا بر اساس کلمات کلیدی مناسب است. در مقاله چگونه یک مقاله سئو شده بنویسم؟ راهکارهای برتر برای سئو مقالات به تعریف کلمات کلیدی و دلیل اهمیت آنها پرداخته‌ام که در زیر قسمتی از متن آن را دوباره بیان خواهم کرد.

کلمات کلیدی چیست ؟ همان کلمات و جملاتی که کاربر در کادر جستجوی گوگل وارد می‌کند و توسط آن به سایت ما یا رقیبانمان  هدایت می‌شود.

کدام کلمات  کلیدی برای محتوای ما مناسب‌ترند؟

باید بدانیم نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت چگونه است؟

با ما همراه شوید تا در چند مرحله نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب  را با هم بررسی کنیم.

بررسی کلمات کلیدی

 انجام بررسی و پیدا کردن کلمات کلیدی از قبل، بخشی مهم از تولید محتوای عالی است. ازآنجاکه باید کلمات کلیدی هدف خود را در عنوان مقاله و متن آن بیاورید، نیاز است که پیش از شروع به نوشتن، کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید. در حال تهیه آموزشی جامع برای نحوه انتخاب کلمات کلیدی هدفمند هستیم که به زودی آن را به صورت رایگان در سایت قرار خواهیم داد. اگر هرگز جستجوی کلمات کلیدی را انجام نداده‌­اید، شاید بخواهید راهنمای سایت hubspot برای تازه‌کاران را مطالعه کنید.

از میان تمامی عوامل سئو داخلی، برای یادگیری این عامل باید بیشترین وقت را صرف کنید. حتی لازم نیست کتابی بخرید. راهنمای قطعی جستجوی کلیدواژه از سایت بک­لینکو کافی است. وقتی که می‌گویم در هنگام انجام جستجوی کلمات کلیدی خواب ندارم، جدی می­‌گویم.

استفاده از کلمات کلیدی

گوگل در طول سال‌های اخیر باهوش‌­تر شده است. با آنکه باید از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، اما چپاندن کلمات کلیدی­ در متن تا جایی که ممکن است، به جای اینکه رتبه­‌بندی شمارا بهبود بخشد، به آن آسیب می‌­رساند. این روزها، انباشت کلمات کلیدی و چپاندن آن ناممکن و اشتباه است. امروزه، استفاده از کلمات کلیدی، بیشتر در مورد معناشناسی آنها می باشد.
گوگل در تفسیر معنای کلمات کلیدی جستجوگران بسیار  عالی عمل می‌کند، به حدی که برای تولید کنندگان محتوا ترسناک است. گوگل نه تنها به کلمات کلیدی نگاه می‌­کند، بلکه به مترادف­‌های آن‌ها نیز توجه دارد تا بداندمنظور شما از نوشتن عبارتی نظیر « علاءالدین اصف» چیست. گوگل می‌­داند که شما احتمالاً به دنبال هر علاءالدینی نیستید، بلکه می‌­فهمد که شما به دنبال فروشگاه­‌های زنجیره­ای علاءالدین در اصفهان هستید و این را با بررسی جستجوهای مشابه که ممکن است شامل کلید واژه‌­هایی نظیر «فروشگاه»، «موبایل» و … شوند بفهمد.

انتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایتانتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت تا جایی که اطمینان حاصل کنید کلمات کلیدی شما ازنظر راهبردی در مکان­های مهم (نظیر عنوان،  URL و توضیحات متا) قرار دارند، لازم نیست صدبار آن‌ها را در متن خود تکرار کنید. تنها بر خواننده متمرکز شوید و مداوم و چندبار کلمات کلیدی خود را در محتوا بگنجانید.

انتخاب کلمات کلیدی

ما تنها به‌طور مختصر به جستجوی و بررسی کلمات کلیدی پرداختیم. این عنوان، آنقدر مهم است که بخشی مستقل و متعلق به خودش را می‌­طلبد. دلیلش این است که تقریباً ۹۰ درصد سئو حول محور انتخاب کلمه کلیدی می‌­چرخد. البته این آمار را از خودم در آوردم، اما نکته را فهمیدید. کلمات کلیدی امر خواهند کرد که هر تکه از متن در چه مورد خواهد بود. کلمات کلیدی تعیین می‌کنند که نام سایت خود را چه چیزی بگذارید و برند خود را به‌صورت آنلاین چگونه توصیف کنید. کلمات کلیدی حتی نحوه ساختن لینک را هم به شما امر می‌کنند و این مورد تاکتیک‌­هایی که انتخاب می‌­کنید و نحوه پیاده­‌سازی آن‌ها را شامل می‌­شود.

اشتباه در انتخاب کلمات کلیدی

اشتباه رایج دیگری که افراد انجام می­‌دهند این است که آن‌ها متوقف می­‌شوند. شاید افراد سایت خود را بازطراحی کنند یا کمپین بازاریابی جدیدی راه بیاندازند. برای یکی دو هفته آن را ادامه می­‌دهند و صفحات خود را بروزرسانی می­کنند و سپس متوقف می‌­شوند. آن‌ها فکر می­‌کنند که جستجوی کلمه کلیدی یکبار انجام می­‌شود و دیگر تمام. در واقعیت، کاملاً برعکس است. بهترین سئو کاران همیشه در حال جستجوی کلمه کلیدی هستند. همچنین دائماً ارزیابی می­‌کنند که آیا کلمات کلیدی محتوای آن‌ها همچنان عاقلانه هستند یا خیر.

در زیر به دو اشتباه افراد در مورد انتخاب کلمات کلیدی اشاره خواهیم کرد:

اشتباه رایج  یک: انتخاب کلمه کلیدی اشتباه

تصور کنید شما خدمات مشاوره­ای کسب‌وکار می­‌فروشید. ممکن است خدمات شما در طول سال ۱۰ میلیون تومان  برای مشتری هزینه داشته باشد. یعنی مقداری کمتر از یک میلیون تومان در ماه، پس مبلغ زیادی نیست. اما نسبتا گران است. اکنون اگر شما رتبه یک  «نکات رایگان برای  رشد کسب و کار» را داشته باشید، حدس بزنید مخاطبین شما از چه نوعی هستند؟

افرادی به سایت شما خواهند آمد که به دنبال مطالب رایگان هستند! و این یعنی که احتمالاً وقتی وارد سایت شما می­‌شوند، از شما هیچ خدماتی را خریداری نخواهند کرد. همان یک کلمه کلیدی ممکن است صد هزار نفر را ماهانه وارد سایت شما کند. با این حال، احتمالاً مخاطبین اشتباهی هستند. پس عاقلانه نیست بر حسب آن، رتبه­‌ای بگیرید! بهتر است کلمه کلیدی متفاوتی را انتخاب کنید، حتی اگر این کار به معنی از دست دادن ۹۹۰ بازدید در ماه باشد. در موردش فکر کنید: اگر فقط یک یا دو نفر هم مطلب شمارا بخوانند و به سمت شما گرایش پیدا کنند، قدمی رو به جلو برداشته­‌اید. با این حال این مورد، تنها مشکل رایج نیست. در واقع مورد بعدی، رایج­‌تر است.

اشتباه رایج دوم : نادیده گرفتن رقابت

کلمه کلیدی را از ابتدا درست انتخاب کرده‌­اید. ازنظر بافتی به کاری که انجام می‌­دهید مربوط است. و با آنچه می­‌فروشید هم هماهنگی بهتری دارد. پس کار بعدی که باید انجام بدهید چیست؟ ممکن است یک ابزار بررسی کلمات کلیدی مثل Google Keyword Planner یا حتی SEMrush را که یک ابزاری پولی است، باز کنید. چند ایده در آن‌ها تایپ کنید و نتیجه بگیرید. به‌طور طبیعی، گرایش شما به سمت کلماتی خواهد بود که بیشترین تعداد جستجو را به خود اختصاص داده‌­اند.

اما نکته­‌ای است که شما آن را  نادیده می­‌گیرید.

 قابلیت شما برای رتبه گرفتن به خاطر یک کلمه کلیدی اغلب به رقبایی که در مقابل خود دارید وابسته است.

برای مثال کلید واژه «بازاریابی محتوا» را بررسی کنیم:

“بازاریابی محتوا”

مدیرباش سئو چیست ؟ سئو داخلی سئو خارجی بازاریابی محتوا
سئو چیست ؟ سئو داخلی سئو خارجی بازاریابی محتوا

در ماه تقریباً ۱۰۰ تا یک هزار  جستجو را به خود اختصاص می‌­دهد. خیلی عالی است. کلمه کلیدی خیلی محبوبی در سطح اینترنت نیست.

اما برای شروع خوب است. مشکل زمانی پیش می‌­آید که سایت خود را با دیگر سایت­‌هایی که در گوگل رتبه خوبی دارند مقایسه می­‌کنید.

سئو چیست ؟ بازاریابی محتوا

آیا اعتبار دامنه و صفحه­ این سایت­‌ها را می‌‌بینید؟

آیا تعداد دامنه­‌های ریشه­ لینک ­دهنده آن‌ها را می بینید؟ برای بیشتر سایت­‌ها ماه‌ها طول خواهد کشید که به چیزی نزدیک آن‌ها برسند. این یعنی اینکه شانس شما برای اینکه خیلی سریع یکی از آنها را از سه رتبه اول خارج کنید، نزدیک به صفر است. پس بعد آن چه اتفاقی رخ می­‌دهد؟ البته در تصویر بالا بحث ویکی پدیا جداست. در نتیجه افراد مستقیماً به سمت کلمات کلیدی طولانی می­روند. آن‌ها این‌گونه تصور می­کنند که چون حجم این دسته از کلمات کمتر است، پس رقابب هم بر سر آن‌ها کمتر خواهد بود. متأسفانه این امر همیشه صادق نیست. برای مثال کلمه کلیدی «آموزش بازاریابی محتوا» را بررسی کنید تا دلیل آن را بفهمید. حجم این کلمه کلیدی تنها حدود ۱۰۰ کلمه کمتر است. بنظر کلمه کلیدی بلند بی­‌نقصی است.

آموزش تولید محتوا مدیرباش
آموزش تولید محتوا مدیرباش

تنها یک مشکل وجود دارد. این رقابت را نگاه کنید. این سایت­ها سال­‌ها در حال کار بوده‌­اند. آن‌ها صدها (اگر نگوییم هزاران) لینک دارند. رقابت بر سر این جستار به اندازه­ رقابت بر سر کلمه کلیدی محبوب اول است.

سئو چیست ؟ آموزش تولید محتوا

پس این کلمه کلیدی از کلمه کلیدی اول بدتر است. اگر قرار بود به نحوی در این یکی به رتبه­‌های بالا برسید، بعید است اصلاً ترافیکی را به خود جلب کنید. با توجه به سطح رقابت بالا، تقاضا برای این جستار بسیار پایین است. پس بازهم عاقلانه نیست. کار بعدی چیست؟

چگونه کلمات کلیدی پیدا کنید که:

  1. مربوط به تجارت شما باشند
  2. رقابت بر سر آن‌ها زیاد نباشد
  3. اما بازهم به میزان کافی ترافیک برای شما فراهم کنند تا تلاش شما ارزشمند باشد؟

سؤال طلایی همین است. جواب این است که باید خارج از چارچوب فکر کنید و فکر بازتری داشته باشید.

یعنی این‌گونه:

تمرکز بر هدف جستجو

بیشتر مردم بر کلمات کلیدی تمرکز دارند. بر خلاف انتظار، اکنون این همان کاری است که باید انجام دهید. بجای اینکه توجه کنید افراد چه چیزی تایپ می­‌کنند، سعی کنید بفهمید آن‌ها به دنبال جستجوی چه چیزی هستند. منظور ار «هدف جستجو» همین است. بگذارید برای روشن شدن این تفاوت مثالی عینی بزنم:

یک سایت کاریابی دارید. محل کسب درآمد شما از سوی شرکت­‌هایی است که لیست کارهای خود را در سایت شما قرار می­‌دهند. یعنی اینکه باید صفحات شغلی شما رتبه بسیار خوبی داشته باشد تا مردم به سایت شما بیایند، بجای اینکه سر از جای دیگری در بیاورند. هرچه افراد بواسطه شما بیشتر کار پیدا کنند، شما هم پول بیشتری دریافت می­‌کنید. اما ببینید با کلمه کلیدی نظر «استخدام مهندس» چه اتفاقی رخ می­‌دهد. نتایج در همه جا پخش هستند!

انتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت
انتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت

برخی از نتایج به مهندسی عمران مربوط هستند، درحالی‌که نتایج دیگر به شغل‌های مانند معماری و مهندسی IT پرداخته‌اند. هدف هر جستجو با دیگری کاملاً متفاوت است. این همان چیزی است که باید مورد دقت و تاکید قرار دهید.

کاربران دقیقا به دنبال چه چیزی هستند؟

به چه نوع کار مهندسی علاقه‌مند هستند؟

خوشبختانه، این مشکل نشان می‌­دهد که درنهایت ما چگونه با پیدا کردن کلمات کلیدی خوب که زیاد هم رقابتی نیستند، راحلی را پیدا می‌کنیم. سایت e-estekhdam (سایت کاریابی) اکنون یک رقیب سرسخت است. پس باید گزینه­‌های دیگری را بر اساس هدف جستجو پیدا کنیم.

گوگل پیشنهاد دارد!!!

در ابتدا جستجوهای پیشنهادی گوگل را برای آن کلمه را بررسی می‌کنیم.

انتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت
انتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت

این جستجوها، جستجوهای رایج دیگری هستند که افراد انجام می­‌دهند. حالا شما چند کلمه کلیدی مستعد دارید. ممکن است رقابت روی «مکانیک»، «مهندسی پزشکی» و «مهندس کشاورز» بسیار زیاد باشد. تا انتهای صفحه­ نتایج موتور جستجو پایین بروید، پیشنهادات بیشتری را از گوگل دریافت خواهید کرد.

انتخاب کلمات کلیدی: نحوه انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت

حتی می‌توانید کلمات کلیدی خود را به شهرهای مختلف محدود کنید.باید بدانید مردم واقعا به دنبال چه چیزی هستند نه اینکه چه چیزی را تایپ می‌کنند. اگر بتوانید هدف آنها را کشف کنید به یقین شما برنده میدان خواهید بود و خیلی سریع رتبه‌های برتر گوگل را به دست خواهید آورد.

یکی از سایت‌هایی که در انتخاب بهترین کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند سایت kwfinder  است. پیشنهادات عالی در حوزه کاری شما ارائه می‌کند.

انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی مناسب می‌تواند سرعت ایندکس شدن صفحات سایت را چند برابر کند.

چند روز هستش در حال تست سئوی محصول تقویم لایه باز در سایت استودیو هافتون هستم نتایجش رو اینجا به اشتراک می‌زارم.

این نوشته در سئو ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =