راهنمای گام به گام سئو – دو جبهه – سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه

با من همراه شوید تا در راهنمای گام به گام سئو شما را با ناگفته‌های سئو به زبانی ساده آشنا کنم.

حدس بزنید در روز چند مقاله در وبسایت‌ها منتشر می­­شود؟

نظری دارید؟

خب، تنها کاربران وردپرس روزانه بیش از ۲ میلیون پست منتشر می­‌کنند. یعنی در هر ثانیه، ۲۴ پست وبلاگی. یعنی اینکه درزمانی که شما در حال خواندن این چند خط از مقاله بودید، کاربران در حدود ۲۱۶ پست ارسال کردند و این آمار تنها مربوط به کاربران وردپرس است.

اگر قرار بود تمامی پست‌­ها را در نظر بگیریم، قطعاً این عدد بیش از این‌­ها بود.

این آمار در سطح جهان است. هر چند آمار دقیقی از ایران در دسترس نیست.

اما با توجه به استفاده مردم کشورمان از اینترنت برای ایران نیز صادق است.

این تعداد بالای پست، منحصربه‌فرد شدن شمارا دشوار می­‌کند. اما اگر بخواهید وب‌سایت خود را موفق کنید، باید منحصربه‌فرد شوید.

درحالی‌که اغلب مواقع ۴ الی ۵ ساعت طول می‌­کشد که پست‌های سایت خودم را بنویسم، آن ۱۰ دقیقه­‌ای که صرف می­‌کنم تا هر پست را بهینه­‌سازی کنم، بیشترین اهمیت را دارد.

تعجبی ندارد که هرماه میلیون­‌ها نفر واژه «سئو» را در گوگل جستجو می‌­کنند.

در هرروز، مردم دنیا بیش ۲٫۲ میلیون جستجوی اینترنتی انجام می­‌دهند و این آمار تنها متعلق به گوگل است بحث دیگر موتورهای جستجو بماند. (البته به نسبت گوگل چیزی برای گفتن ندارند)

بنابراین، قرار گرفتن در صفحه­ اول گوگل، عاملی تعیین‌کننده است بین تجارتی که در حال شکوفا شدن است و تجارتی که ورشکسته می‌­شود.

اما سئو به چه معناست؟

احتمالاً بدانید که واژه سئو (SEO)، مخفف بهینه­‌سازی برای موتور جستجو (search engine optimization) است، اما چه چیزی را باید بهینه­‌سازی کنید؟ آیا مربوط به طراحی است؟ یا نوشته؟ یا شاید لینک­‌ها است. بله، بله و بله  هر سه مورد و بیشتر از این‌ها.

 خوب موقع آن شده است که این راهنمای گام به گام سئو را شروع کنیم:

تعریف: طبق تعریف ویکی‌پدیا، سئو به معنای «فرآیند اثرگذاری بر قابلیت رؤیت یک وب‌سایت یا صفحه اینترنتی در نتایج رایگان یک موتور جستجو است.»

بسیار خب، بیایم این تعریف را شفاف‌­تر بیان کنیم. این توضیح من است:

بهینه‌­سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند بهینه‌­سازی محتوای آنلاین شما است، به این منظور که یک موتور جستجو مایل باشد آن محتوا را به‌عنوان بهترین نتیجه برای جستجوی برخی کلمات کلیدی خاص نشان دهد.

بگذارید این توضیح را بیشتر موشکافی کنم:

وقتی بحث سئو می‌­شود، سه رکن اساسی وجود دارد، شما، موتور جستجو و فرد جستجو کننده. اگر در مورد نحوه طبخ آش رشته مقاله‌­ای دارید، مایل هستید که موتور جستجو (که در ۹۰ درصد مواقع گوگل است) این مقاله را به‌عنوان بهترین نتیجه به هرکسی که عبارت آش رشته را جستجو می­کند، نشان دهد.

سئو جادویی است که باید روی مقاله­ خود پیاده کنید تا هرزمانی که فردی آن کلمات کلیدی را جستجو می‌­کند، گوگل به‌احتمال‌زیاد مقاله شمارا  جزو بهترین نتایج قرار دهد.

مرور اجمالی بر سئو:

اکنون سؤال اینجاست که این جادو چگونه است؟ و اصلاً اهمیت آن چیست؟

همان‌طور که قبلاً گفتم، اکثریت تجارب آنلاین با یک موتور جستجو شروع می‌­شود، و تقریباً ۷۵% جستجوگران، جستجوی خود را با گوگل آغاز می­‌کنند.

این موضوع را با این حقیقت که پنج نتیجه نخستین گوگل، ۶۷ درصد کلیک‌­ها را به خود جلب می‌­کنند، کنار هم قرار دهید تا بفهمید چرا بهینه­‌سازی موتور جستجو این‌قدر مهم است.

یک جوک و شوخی در سطح نت وجود دارد که نشان می­‌دهد چقدر مهم است در صفحه اول گوگل قرار بگیری: اگر روزی لازم بود جسدی را پنهان کنی، کافی است آن را در صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل قرار بدی.

اگر پست وبلاگ شما، مقاله یا محصول شما در صفحه‌­ای به‌جز صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارد، پس برابر است با اینکه  اصلاً رتبه­‌ای نگرفته است.

اما برای اینکه بفهمید در ابتدا چگونه در صفحه­ نتایج گوگل قرار بگیرید، باید بدانید جستجو چگونه انجام می­‌گیرد.

جستجو چگونه انجام می‌­گیرد؟

حالا که مقداری با اصول اولیه سئو آشنا شدید، به اجزای آن به‌صورت مشروح می‌­پردازم.

درحالی‌که گوگل از الگوریتم جستجوی خود به‌خوبی محافظت می‌­کند و تمامی ۲۰۰ فاکتور تعیین­‌کننده، عمومی نشده‌­اند.

سایت بک­لینکو (Backliko) با تلاش فوق‌العاده، تا جایی که ممکن بود آن‌ها را در یک لیست بزرگ جمع کرده است.

اما در ابتدا، نیاز است یک مطلب را مستقیماً بیان کنم. جبهه­ سئو، دو سو دارد و شما باید همین‌الان تعیین کنید، در کدام جبهه می‌خواهید باشید.

سئو کلاه‌سفید در برابر سئو کلاه‌سیاه

راهنمای گام به گام سئو - سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه
راهنمای گام به گام سئو – سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه

بعضی‌ها انتظار دارند که در یک شب بتوانند سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانند و از آن موقعیت کسب درآمد کنند در حالی که آمدن به صفحه اول و ماندن در آن به این آسانی نیست.

اگر می­‌خواهید برای یک شبه پول به دست آوردن، روی سئو کارکنید، درنهایت یک سئو کار کلاه‌ سیاه می­‌شوید.

این نوع سئو، تنها به سئو کردن محتوای شما برای موتور جستجو متمرکز است و اصلاً انسان­ها را در نظر نمی­‌گیرد.

راه­‌های زیادی وجود دارد تا قوانین را به میل خود منعطف کرد یا آن‌ها را شکسته و سایت شما رتبه­ بالایی به دست بیاورد. این راه‌­ها، راه‌­های اصلی سئو کاران کلاه‌سیاه است.

درنهایت، این رویکرد به صفحات اسپم و بی‌­کیفیت منتهی می­‌شود که اغلب سریع  به فنا می‌روند. اغلب مدیران کسب‌وکارهای آنلاین با اقدامات تنبیهی شدیدی از سوی گوگل مواجه می­‌شوند که فرصت را برای ساختن تجارتی پایدار در آینده تخریب می‌­کند.

ممکن است به این روش به فروش برسید، اما باید دائماً مراقب به‌روزرسانی‌های موتورهای جستجو باشید و راه­‌های دور زدن قوانین آن‌ها را پیدا کنید.

در مقابل، سئو کاری کلاه‌سفید، روشی برای ساختن تجارت پایدار آنلاین است. اگر به این شیوه سئو کنید، تمرکز شما مخاطبین انسانی خواهند بود. سعی شما این خواهد بود که بهترین محتوای ممکن را به آن‌ها ارائه کنید و این محتوا را با رعایت قوانین موتور جستجو به‌راحتی در اختیار آن‌ها قرار دهید.

سایت inboundmarketinginc ، به‌خوبی تفاوت این دو روش را توضیح می­‌دهد. لازم به گفتن نیست که من تنها در مورد سئو کلاه‌سفید صحبت خواهم کرد. جبهه­ خود را عاقلانه انتخاب کنید.

راهنمای گام به گام سئو - سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه
راهنمای گام به گام سئو – سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه

متأسفانه، آن‌گونه که به نظر می­‌رسد، همیشه این‌قدر آسان نیست. همان‌طور که می­‌دانید، زندگی همیشه سیاه یا سفید نیست.

 همین امر برای سئو هم صدق می‌­کند. چیزی در میان بحث کلاه‌سفید در برابر کلاه‌سیاه وجود دارد که باید این موضوع را موردتوجه قرار دهم.

 سئو کاری خاکستری، همان‌طور که از اسمش پیداست، مقداری سفید و مقداری سیاه است.

 یعنی این سئو، همانند سئو کلاه‌سفید، کاملاً پاک و بی‌شیله‌پیله نیست. اما دغل‌کاری‌های فاحش سئو کلاه‌سیاه را هم ندارد. شما سعی ندارید که کسی را با کلاه خاکستری گول بزنید یا عامدانه سیستم را بازی بدهید.

ببینید، استانداردهای گوگل آن‌گونه که شما باور دارید، واضح و آشکار نیستند. گهگاه حتی این استانداردها متناقض یکدیگر هستند.

 برای مثال، گوگل می­‌گوید که آن‌ها طرفدار وبلاگ نویسی برای ساخت لینک­ها نیستند. اما وبلاگ نویسی به‌عنوان مهمان که برند شمارا ترقی می­‌دهد چه؟

اگر شما این کار را برای افزایش میزان شناساندن خود به مخاطبان، تولید ترافیک باکیفیت بالا برای سایت خود و قرار گرفتن در میان نام­‌های برتر صنعت موردنظر انجام دهید، آن موقع چطور؟

این‌ها دلایل مشروعی برای وبلاگ نویسی به عنوان مهمان است و به همین دلیل است که هنوز هم آن را توصیه می‌کنند

همین چیزهاست که بازاریابی آنلاین و بخصوص سئو را این‌قدر جالب و باحال می­‌کند. بازاریابی آنلاین یک بازی است و دو حریف می‌­توانند روش‌­های مختلف را امتحان کنند تا پیروز شوند.

سئو همیشه در حال تغییر است

سئو همیشه در حال تغییر است. اغلب تعریف صحیحی از قوانین بیان نمی‌­شود. بعلاوه، بیشتر آن چیزی که ما به‌عنوان «قوانین» می­‌شناسیم، تنها پیش‌بینی‌های مربوط به سئو یا توجه به روندهای داده­های مرتبط است.

 به همین دلیل است که فضای زیادی برای ورود و نفوذ سئو کلاه خاکستری وجود دارد.

سئو کارهای حرفه‌ای مانند رأس هاجنس از سیج مدیا (Ross Hudgens of Siege Media) در مورد روش­‌های ساخت لینک صعودپذیر حرف‌های بسیاری گفته‌اند.در لینک زیر می‌توانید مقالات آن‌ها را مطالعه نمایید.

 تمامی روش­های بازاریابی برای اینکه بازدهی سرمایه داشته باشند، باید رشد صعودی داشته باشند. اما مشکل این مفهوم در اینجا مشخص می­‌شود که تمامی «روش­های لینک سازی روبه رشد» در نوار مرزی کلاه‌سیاه قرار دارند و به شکل به‌کارگیری آن‌ها بستگی دارند.

 رأس هاجنس (Ross Hudgens) نمونه‌­های مختلف این مورد را در برندهای بزرگ نشان می‌دهد. مثلاً سایت نیویورک‌تایمز هم لینک‌سازی می­‌کند. ازنظر فنی می‌­توانید این کار را ضد قوانین گوگل در نظر بگیرید.

لینک‌سازی در برخی از صنایع نظیر فنّاوری یا تغذیه ممکن است آسان باشد. چون هزاران وب‌سایت  هرروز در مورد آن‌ها سخن می‌­گویند.

 اما اگر شما برای یک شرکت مکمل (ورزشی) کارکنید چه؟ آیا می‌­دانستید که سیستم ایمیل MailChimp حتی اجازه نمی­‌دهد شرکت‌­های مکمل از خدمات بازاریابی ایمیلی آن‌ها استفاده کنند؟

 آن‌ها چگونه قادر خواهند بود که روابط بسازند، با مشتریان خود تماس برقرار کنند و سود خود را افزایش دهند (بماند ساختن چند لینک)؟

همین مسئله برای صنایع ناخوشایند دیگر مثل شرط­بندی صادق است. شانس اینکه یک وبلاگ نویس لینک وب‌سایت شمارا بدهد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت بسیار ضعیف تا صفر است. در بسیاری از موارد، شما مجبور خواهید شد که خطر کنید.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که رتبه­‌بندی­‌های موتور جستجو، هنوز به آن خوبی که باید، نیستند. قطعاً تکامل الگوریتم‌­های جدید مثل رنک­برین (RankBrain) کمک قابل‌توجهی خواهند کرد.

  تعاملات خود در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهید تا به‌وسیله‌ی آن ورودی‌های طبیعی (organic reach) سایت شما تا حدی بهبود پیدا کند.

 نمی‌­گویم کلاه خاکستری خوب یا بد است. به شما بستگی دارد. اما موضوعی را روشن می‌­کنم که شما به‌ندرت آشکارا بحث آن را خواهید شنید:

 سئو، بازی حاصل صفر (zero-sum) است.

بسیاری از رقبای شما حاضر هستند هر کاری بکنند تا جایگاه­‌های بالاتر برسند. این کار آن‌ها، جای شمارا می‌گیرد و شمارا بیشتر در گمنامی قرار می‌­دهد. پس باید تصمیم بگیرید که چه مسیری را انتخاب خواهید کرد و حاضرید چه میزان خطر کنید.

مقاله راهنمای گام به گام سئو – دو جبهه – سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه اولین مقاله از این سری می‌باشد. با ما همراه شوید تا سئو را با زبانی ساده یاد بگیرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][jnews_element_blocklink compatible_column_notice=”” title=”سئو داخلی سئو خارجی” title_url=”https://www.modirbash.com/%D8%B3%D8%A6%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F-%D8%B3%D8%A6%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%A6%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/” css=”.vc_custom_1551766471499{background-color: #50d84b !important;}”][/vc_column][/vc_row]
این نوشته در سئو ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 4 =